Kim jest sneakerhead?
Sneakerhead jest osobą kolekcjonującą obuwie, zwłaszcza ich casualowe warianty, zwane sneakersami. Oprócz samej stylistyki przedmiotem zainteresowania takich osób są rodzaje materiałów zastosowanych w procesie produkcji, typ technologii wpływającej na design i komfort chodzenia, a nawet projektanci danych modeli obuwia. Przypuszcza się, że ruch sneakerhedów narodził się dzięki tancerzom pozyskującym oryginalne warianty obuwia, które powszechnie nie były dostępne. Jednak prawdziwy boom przeżywaliśmy w latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia za sprawą Michaela Jordana, gwiazdy ligi NBA. W połowie dekady nawiązał on współpracę z jedną z topowych marek sportowych, czego skutkiem było powstanie serii „Air Jordan” od przydomka zawodnika. Stały się one obiektem zainteresowania nastolatków za sprawą nowopowstałej telewizji muzycznej MTV oraz popularności muzyki hip-hop, której wykonawcy zakładali je do obszernych jeansów i luźnych bluz z kapturem. Obecnie ruch sneakerhedów jest jednym ze sposób na inwestowanie własnych pieniędzy, gdyż niektóre egzemplarze osiągają cenę kilkunastu tysięcy dolarów.
Perełki, które powinny znaleźć się w szafie każdego kolekcjonera
Sneakerheadzi w bardzo prosty sposób potrafią odróżnić oryginalne sneakersy od podróbek, dlatego można ich niejako określać jako ekspertów w zakresie obuwia. Dla podrabianych modeli nie ma miejsca w kolekcji sneakerhedów. Takie osoby dążą do zakupu prawdziwych perełek, z czego słynie głównie marka Nike w kolaboracji z Michaelem Jordanem, od czego tak naprawdę zaczął się boom na kolekcjonowanie obuwia. Często są to prawdziwe evergreeny, które nigdy nie wychodzą z mody. Większość z nich ma cholewkę sięgającą ponad kostkę i wielobarwny design, jednak nierzadko to, co je wyróżnia to kryjąca się za nimi historia, gdy na przykład były noszone przez gwiazdy NBA podczas finałów rozgrywek.
Jak sneakerheadzi szukają butów kolekcjonerskich?
Sneakerheadzi szukają wyłącznie określonych typów obuwia. Przeważnie pochodzą one z limitowanych kolekcji wielkich marek sportowych, czy domów mody, do tej grupy zaliczamy modele zaprojektowane przez influencerów oraz gwiazdy. W ostatnich latach było głośno o sneakersach o designie opracowane przez rapera Kanye Westa, które cechowały się oryginalną, wręcz futurystyczną stylistyką. Tacy kolekcjonerzy najczęściej przeszukują strony topowych marek, internetowe aukcje oraz fora. Co ciekawe, powstał w społeczności pewnego rodzaju slang, który znacznie ułatwia poszukiwanie idealnego modelu i odróżnianie ich pod powszechnie dostępnych produktów. Przykładowo „bitersy” to modele obuwia noszonego na co dzień, z kolei „deadstocki” to para, która ani razu nie była noszona. Nie brakuje także skrótów – NiB to para jeszcze niwyciąganieta z pudełka (od „new in box”), GR to buty powszechnie dostępne (od „general”). Ponadto tworzone są internetowe encyklopedie, w których można znaleźć niezbędne informacje dotyczące określonej pary sneakersów oraz wszelkich informacji dotyczących jej projektu i produkcji.
Sprawdź inne nasze artykuły blogowe oraz zobacz dostępne produkty:
- TOP 5 sneakersów na wiosnę i lato